mandag 28. januar 2008

Norsk .... Dansk?


jeg er ikke så velig god i norsk, lærte ikke å skrive før i 2 og lærte norsk av en engelsk lærer. Jeg måtte faktisk flytte til Danmark for å lære å lese og skrive. Der lærte jeg dansk og kom tilbake til Norge med en masse danske ord og utrykk. Det tok igjen ett år før jeg hadde sluttet å skrive dansk på alle norsk innleveringene mine og fortsatt visste jeg ikke når punktum skulle stå i en setning. Kan ikke si at norsk er yndlings faget, selv om jeg liker svært godt å lese og skrive så er det alltid rettskrivingen min som meg trekker ned. På ungdom skolen hadde vi 5 forskjellige norsk lærere i løpet av tre år og det gjorde det enda vanskeligere å få bra karakterer. Jeg gikk faktisk fra 4 til 5 og fra 5 til 3 på et år pga vi hele tiden byttet norsk lærere som alltid så på forskjellige ting når de rettet stiler. Fikk alltid bra hos lærere som så på kreativiteten, men endte alltid opp med et dårlig forhold til lærere som så på rettskriving når de vurderte. Jeg klarte å få 4 i norsk det siste året og det er noe av det vanskeligste jeg har vært borti. jeg jobbet og slet hver eneste norsk time for å imponere den sure og grettene norsk læreren vår. Endelig helt på slutten fikk jeg en velfortjent 4 på kortet av henne.

Ingen kommentarer: